Hei Karin Svedberg, Customer Success Manager hos Flex Applications! Gratulerer med den nye stillingen! Hvordan føles det?
Spennende, morsomt, utfordrende og litt skummelt!
Herlig å høre! Customer Success Manager er en ny rolle her hos Flex. Kan du fortelle litt om hva den innebærer?
Min nye rolle innebærer at jeg har ansvaret for hele kundekjeden, fra vi overtar fra salg til kunden er i vår drift og bruker vår support og konsulentbooking, og av og til også vår lønnstjeneste, Payroll Services. Avdelingene har tidligere jobbet separat, men med vår nye organisasjon får vi en fantastisk mulighet til å jobbe sammen med våre prosesser og strategier. Vi vil hjelpe hverandre enda mer mellom avdelingene med en helt annen grunnforutsetning der vi støtter hverandre og jobber som et helt team. Vi ser at dette er et viktig steg for å styrke organisasjonen vår og på den måten være til større hjelp for alle våre kunder.
Kan du forklare litt nærmere hvordan samarbeidet ser ut mellom avdelingene som er en del av Customer Success?
Selvfølgelig! I Customer Success inkluderer seks avdelinger - Prosjektledelse, Konsulenttjenester, Support, Lønnstjenester, Applikasjonsspesialister og Konsulentbooking. Når vi har fått en ny avtale fra salg, tar prosjektlederavdelingen først over. Prosjektlederne planlegger konsulenter, tidsplaner og har kontakt med kunden både før, under og etter prosjektet.
Våre konsulenter er igjen eksperter både på systemer og avtaler og sørger for at kunden får riktig oppsett i henhold til tariffavtaler og andre kundebehov. De gir opplæring til kundene og leder arbeidet med oppsettet av Flex HRM.
Når kunden er satt i drift, er det deretter supportavdelingen som er kanalen inn til Flex. De hjelper kunden med spørsmål som kan oppstå når de kommer i gang. Lønnstjenester, som også er en del av Customer Success, er vår lønnstjeneste som kjører lønn for ca. 80 kunder for øyeblikket. De er også en viktig brikke for utviklerne våre og spesialistene våre siden de daglig jobber aktivt i våre egne systemer.
Vi har også en avdeling med tre applikasjonsspesialister som er våre systemeksperter og ansvarlige for intern opplæring, manualer og intern support. De er også knutepunktet mellom utviklingsavdelingen og de andre Customer Success-avdelingene når det gjelder systemspørsmål. Når et prosjekt er avsluttet, er selvfølgelig også konsulentbooking tilgjengelig for våre kunder når som helst de trenger hjelp.
Du har hatt flere roller her hos Flex, sist jobbet du som konsulentleder. Hva betyr din brede erfaring for din nye rolle?
Ja, akkurat, jeg begynte som applikasjonskonsulent på forsystemet, og før jeg overtok som konsulentleder, jobbet jeg som applikasjonsspesialist innen lønn. Jeg har hatt privilegiet å vokse og lære med systemet, og siden jeg begynte i 2014, har det utviklet seg til et helt annet helhetssystem! Jeg håper min brede erfaring med systemet, Flex som selskap og våre kunder vil være til fordel både for medarbeidere og kunder.
Kan vi få høre om noen av planene dine for Customer Success?
Vi ser at vi har kunder med ulike behov for support og løpende konsulenthjelp. Vi ønsker å jobbe mer med dette og komme enda nærmere kundenes behov. Blant annet jobber vi allerede med å endre våre opplæringer slik at kundene får den opplæringen de trenger. Vi vil jobbe med mer presise opplæringer slik at kunden kan delta på flere korte opplæringsøkter der man selv velger de delene man har behov for. Vi er også i full gang med å implementere et nytt saksbehandlingssystem som skal forenkle dialogen med våre kunder. Og, vi har også mange spennende AI-prosjekter som pågår!
Har du lyst til å fortelle om en gang du har vært virkelig stolt over å jobbe hos Flex Applications?
Åh, det skjer ofte, hver dag når jeg kommer på jobb og ser glade og positive kolleger som ønsker å gå fremover sammen - da varmer det! Selv når jeg ser i prosjektene våre at kundene får et produkt som hjelper dem i hverdagen deres, som å håndtere vanskelige tariffavtaler, for eksempel. Jeg er ekstra stolt når våre medarbeidere får blomster fra kunder for en god utført jobb! Jeg er også stolt av alle de ansattes evne til å se på hele Flex og ønske å være et team til tross for at hverdagens utfordringer er mange.
Ved en tidligere intervjuanledning fortalte du at du skulle delta i Stockholm Maraton den 3. juni 2023. Vi vil selvfølgelig vite hvordan det gikk!
Ja, haha, det gjorde jeg, jeg fullførte på 4.02, noe jeg er fornøyd med, men målet mitt er fortsatt å komme under fire timer.
Imponerende! Skal du delta i år også?
Ja, jeg skal det, i år blir det Stockholm, og deretter har jeg meldt meg på Berlin Maraton som er i september, det er da jeg skal komme under fire timer!
Da ønsker vi deg lykke til, Karin, både med rollen som Customer Success Manager, og med maratonløpene dine!