Fra science fiction til virkelighet. AI kryper sakte men sikkert inn i flere og flere deler av hverdagen vår. Men hva betyr egentlig begreper som AI, automatisering og robotikk? Hva er de forskjellige bruksområdene med denne teknologien? Hvilke muligheter kan oppstå i møtet mellom AI og HR?
Det holder øye med vår film- og musikksmak på Netflix og Spotify. Det serverer tilpassede annonser på Facebook, og det hjelper oss å holde riktig hastighet når vi kjører bil. Og du som noen gang har snakket med en kundeservice-chatbot eller bedt Siri om å finne en oppskrift, du har også brukt den. Kunstig intelligens (AI) er ikke lenger science fiction, men er allerede rundt oss - uten at vi virkelig tenker på det. Mange av oss på dette punktet har en grov ide om hva begrepet AI betyr, men det er kanskje ikke helt klart. Så la oss finne ut hva AI egentlig er.
Hva er egentlig AI?
AI er egentlig ikke en teknologi, men et samlenavn for flere forskjellige teknologier. Det er vanskelig å finne en klart definert og entydig definisjon, men i enkle termer kan det sies at AI handler om datamaskiner eller maskiner som prøver å etterligne menneskelig intelligens og menneskelig atferd. I stedet for at systemet blir programmert med spesifikke instruksjoner, blir det trent til å forstå problemer, trekke konklusjoner fra tidligere erfaringer og iverksette tiltak selv. Jo mer vi trener og "mater" AI med data, jo kraftigere og mer nøyaktig blir det. Folk snakker ofte om tre forskjellige nivåer eller kategorier innen AI: Smal eller spesifikk AI er teknologi som spesialiserer seg i en enkelt, veldig begrenset oppgave og er den typen AI som er implementert i produkter og tjenester allerede i dag. Smal AI i sin tur omfatter flere forskjellige metoder. En vanlig metode er for eksempel maskinlæring, som på en litt forenklet måte betyr at datamaskinen mates med store datamengder og ved hjelp av algoritmer som kontinuerlig blir raffinert, lærer den å gjenkjenne mønstre og komme med spådommer. Generell eller sterk AI (AGI) er basert på prinsippet om at datamaskinen ikke bare kan håndtere en enkelt spesifikk oppgave, men i prinsippet enhver oppgave og å trekke sine egne avanserte konklusjoner basert på visse grunnleggende opplysninger. Så langt er AGI bare noe vi snakker om på et hypotetisk nivå og ingenting som seriøst kan realiseres i praksis. Selvbevisst AI er en hypotetisk superintelligens som er langt smartere enn oss mennesker på nesten alle områder. Den er også klar over sin egen eksistens og kan handle deretter - et fremtidsscenario vi kjenner igjen fra Terminator og andre science fiction-filmer.
Automatisering, robotisering og AI – hva er forskjellen?
Automatisering, robotikk og AI er begreper som ofte brukes synonymt med hverandre - men det er noen forskjeller. La oss veilede deg i konseptjungelen! Automatisering kan beskrives på en enklere måte som den enkleste varianten av å la en datamaskin eller maskin ta over manuelle trinn i en prosess for å effektivisere og avlaste. Robotisering, eller mer korrekt Robotic Process Automation (RPA) kan kort beskrives som en teknologi innenfor automatisering, der en eller annen form for programvare (robot) automatiserer enkle regelbaserte rutineoppgaver og fungerer som en kobling mellom forskjellige IT-systemer. RPA kan for eksempel brukes til å fylle ut skjemaer og overføre data mellom forskjellige kilder. Man kan også forestille seg en trapp fra lav til høy kompleksitet, der automatisering er i bunntrinnet, RPA litt lenger opp og fullt utviklet AI på topptrinnet. Kort sagt, RPA og automatiseringsteknikker er rettet mot å avlaste elementer som er standardiserte, regelstyrte og egentlig ikke krever et høyere nivå av intelligens, mens AI tar over komplekse oppgaver som er vanskelig for oss mennesker å håndtere.
AI og HR – hva er fordelene?
At AI + HR er lik sann er noe vi allerede har antydet litt etter litt. Men hvordan da egentlig? Vel, faktum er at AI (og automatisering av enklere slag) kan brukes i alle slags bransjer for praktisk talt alle typer prosesser der det er et ønske om å automatisere flyter og kvitte seg med kjedelige, tidkrevende og monotone arbeidstrinn. Dette betyr igjen at tid og ressurser kan vies til mer kvalifiserte og verdiskapende oppgaver, og at håndtering blir tryggere med mindre risiko for feil oppføringer og andre menneskelige feil.
AI og automatisering hjelper oss med å bli kvitt monotone arbeidstrinn.
AI er også mye mer effektivt enn mennesker til å hente ut relevant informasjon fra store datamengder - som ansattes database og andre HR-data - og oppdage mønstre og forbindelser. På denne måten kan ledere og HR-ansatte både spare tid og ta mer informerte beslutninger og nøyaktige prognoser.
Bruksområder for AI og automatisering av HR
Hvordan kan du da dra nytte av fordelene vi nettopp nevnte i selskapets HR-prosesser på et mer konkret nivå? Og hvilke nye muligheter vil AI-teknologi kunne åpne i fremtiden? Ingen vet helt sikkert hvor utviklingen vil føre oss, men nedenfor prøver vi å definere noen praktiske bruksområder når vi snakker om AI og automatisering - i dag og i fremtiden.
Støtte for onboarding-prosessen
Digitale onboardingverktøy brukes allerede i dag i mange virksomheter for å sikre en jevn flyt der ingenting faller mellom stolene. Her ser mange et stort potensiale i AI-teknologi som en måte å øke prosessen ytterligere. Man kan for eksempel forestille seg løsninger som sørger for at riktige avtaler, skjemaer og policyer blir distribuert til den nye medarbeideren automatisk, med minimal involvering av lederen og HR-personalet. Eller forestill deg en chatbot i personalsystemet som ønsker deg velkommen de første dagene, og som du kan stille spørsmål om alle de praktiske tingene du kan ha som en ny person på jobben.
Hjelper deg med å utvikle nye talenter
Rekrutterings- og utvelgelsesprosesser er andre områder der det er et stort potensiale for å automatisere og frigjøre tid ved hjelp av AI-teknologi. I fremtiden vil vi mest sannsynlig se flere og flere AI-tjenester for disse formålene, for eksempel digitale assistenter i test- og intervjukontekster og verktøy for tekstanalyse som hjelper med rekrutterering i form av å sile relevant informasjon fra CV-er og andre søknadsdokumenter.
Fikser timelisten og reiseregningen med ett tastetrykk.
Den løpende administrasjonen av timelister og reiseregninger risikerer å bli reelle irritasjoner og tidstyver, men digitalisering og automatisering skaper stadig nye muligheter for å effektivisere og forenkle. I dagens smarte apper for tidsrapportering og reiseregninger kan du for eksempel allerede nå registrere bilreisen din og la appen velge riktig prosjekt eller kunde å stemple tiden din på ved hjelp av telefonens posisjonstjenester. Etter hvert som teknologien rundt AI og maskinlæring utvikler seg, er det et stort potensial for smarte tjenester som automatiserer enda flere trinn i timelister og reiseregningsbehandling - ved at systemene "lærer" brukerens oppførsel, identifiserer gjentatte mønstre og gir kvalifiserte forslag under rapportering . Og når det er tid for gjennomgang og sertifisering, kan AI-teknologi på samme måte hjelpe ledere i arbeidet med å oppdage mistenkte feil og inkonsekvenser som avviker fra det typiske mønsteret.
Mindre kvitteringsbesvær med kvitteringsskanning
Floker med reiseregninger og tapte kvitteringer er vanlig for mange som reiser og har utgifter på jobben. I tillegg tar det tid og energi for den reisende å legge inn beløp, moms, dato, utgiftskategori og andre nødvendige detaljer manuelt - og for administrasjonen å gjennomgå alle dokumenter manuelt. Med dagens digitale løsninger finnes det måter å bli kvitt bryet med å bruke og kvitteringer en gang for alle. Slik fungerer det for eksempel når du lar vårt reiseregningssystem Flex HRM Travel automatiserer jobben: Si at du parkerer bilen på forretningsreisen din. Du betaler med kort og tar et bilde av kvitteringen med mobiltelefonen. Ved hjelp av smart OCR-teknologi (Optical Character Recognition) tolkes kvitteringen automatisk av systemet, noe som betyr at beløp, moms og all annen nødvendig informasjon blir automatisk lagt inn på riktig sted i reiseregningen. I tillegg hjelper systemet deg med å matche utgiften med riktig utgiftskode for parkering. Ferdig!
Trives de ansatte? AI kan gi svaret
Så langt har vi stort sett tatt en titt på de rent administrative delene av HR-arbeidet, men i tillegg til det ser mange også stort potensial for ulike AI-løsninger innen de mer strategiske delene av HR. Det kan for eksempel dreie seg om verktøy for å måle ansattes engasjement og trivsel og gi ros og motivasjon gjennom individualiserte tilbakemeldinger. Det kan også handle om avanserte analyseverktøy som hjelper ledere og HR med å identifisere advarselssignaler knyttet til ansattes helse og velvære, eller til og med komme med spådommer om at en ansatt er i ferd med å avslutte ansettelsen. Det er også denne typen bruk som fører oss inn i de etiske problemene rundt AI, for eksempel når det gjelder risikoen for å krenke personlig integritet. Hva slags informasjon ønsker jeg egentlig at arbeidsgiveren min skal kunne få vite om meg? Og hvordan fungerer jeg som leder på informasjonen jeg får om mine ansatte? Som alltid, når store teknologiske fremskritt blir gjort, oppstår det stadig nye grenser og problemer som vi må fortsette å diskutere. Hos Flex Applications er innovasjon en viktig del av vår visjon og noe som gjennomsyrer alt vi gjør. Vi legger derfor stadig til nye intelligente funksjoner og digitale arbeidsflyter i vår kraftige produktportefølje og kompletterer disse med smarte integrasjoner som skaper sømløse datastrømmer mellom personalsystemet ditt og dine andre favorittsystemer. Målet? At du skal ha en enklere og mer meningsfull arbeidsdag, hvor du kan bruke mindre tid på administrasjon og mer tid på det som virkelig utgjør en forskjell.
Høres det interessant ut?
Les mer om hvordan vårt nettbaserte HRM-system Flex HRM gir ledere og medarbeidere en smartere arbeidshverdag.